Program: zapobieganie wypadkom wśród uczniów
Zapobieganie wypadkom wśród uczniów
Cel programu |
"Bezpiecznie w domu, w szkole, na ulicy" |
Priorytety |
* kształcenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń wypadkami i uszkodzeniami w otoczeniu ucznia * przewidywanie skutków niebezpiecznych zachowań * udzielanie pomocy w wypadkach najczęściej występujących w życiu codziennym * kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie |
Cele szczegółowe |
* wyposażenie uczniów w wiadomości niezbędne do zrozumienia zasad świadomego, bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym * wyposażenie w wiedzę i umiejętności udzielania pierwszej pomocy * wyposażenie uczniów w umiejętność przewidywania skutków niewłaściwego zachowania się podczas gier zabaw na świeżym powietrzu, korzystania ze sprzętu sportowego * rozwój wyobraźni, myślenia przyczynowo-skutkowego |
/. Droga do szkoły
Standardy edukacyjne |
Obserwowane efekty |
* Poznanie bezpiecznej drogi do szkoły (każdy uczeń indywidualnie z rodzicami) |
* Uwrażliwienie rodziców na bezpieczeństwo dzieci, ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami; współpraca z Komendą Policji, Towarzystwem Ubezpieczeniowym |
* Opisywanie, rysowanie drogi do szkoły ze szczególnym zwróceniem uwagi na istniejące |
* Dziecko dobrze orientuje się w najbliższej okolicy, podejmuje próby samodzielnego poruszania się |
* Zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię |
* Uczeń prawidłowo zachowuje się podczas przechodzenia przez jezdnię w różnych warunkach |
* Zasady bezpiecznego poruszania się poboczem drogi |
* Prawidłowo porusza się poboczem drogi |
* Podstawowe znaki drogowe |
* Prawidłowo rozpoznaje i odczytuje znaki drogowe |
* Elementy odblaskowe -konieczny element wyposażenia każdego ucznia |
* Nosi elementy odblaskowe |
//. Skutki niewłaściwie zorganizowanej zabawy
Standardy edukacyjne |
Obserwowane efekty |
* Ruch na jezdni a miejsce zabawy |
* Uczeń zna bezpieczne miejsce do zabawy |
* Bezpieczne miejsca do jazdy na deskorolce. łyżwach, sankach, rowerach |
|
* Konsekwencje nieuwagi, lekkomyślności i nieprzemyślanych zabaw |
* Potrafi bawić się w sposób bezpieczny ' wybrać właściwe miejsca do zabaw |
* Korzystanie z podstawowego sprzętu sportowego |
* Zna i stosuje zasady zachowania się na sali gimnastycznej i boisku sportowym podane przez nauczyciela stosuje zasadę fair- play" |
* Korzystanie z narzędzi i sprzętu elektronicznego |
* Zna i stosu]e zasady zachowania się w Sali komputerowej ' prawidłowo korzysta z narzędzi na lekcjach techniki i plastyki |
* Bezpieczne zabawy podczas przerw lekcyjnych |
* Potrafi bawić się bezpiecznie nie narażając. siebie i innych na niebezpieczeństwo |
* Materiały niebezpieczne (petardy, niewypały) |
* Uczeń zna zagrożenia wynikające z zabawy petardami przestrzega zakazu zabawy z użyciem petard i niewypałów * Wie, jak postępować w przypadku znalezienia niewypałów |
* Zagrożenia pożarowe |
* Uczeń zna zagrożenia wynikające z zabaw zapałkami * Potrafi zachować się bezpiecznie przy ognisk■■.-* Wie jak postępować w przypadku pożaru uczestniczy w alarmie przeciwpożarowym |
* Miejsca bezpieczne do korzystania z kąpieli |
* Uczeń zna zagrożenia wynikające z kąpieli w akwenach otwartych * Przebywa na kąpielisku pod opieką dorosłych |
///. Uczestnicy ruchu drogowego
Standardy edukacyjne |
Obserwowane efekty |
* Piesi - prawa, obowiązki zagrożenia, wykroczenia |
* Uczeń bezpiecznie porusza się po drogach jako pieszy zarówno w grupie jak i indywidualnie |
* Bezpieczny pasażer - właściwe zachowanie i podstawowe zabezpieczania pasażerów |
* Bezpiecznie zachowuje się w środkach komunikacji i autokarach, samochodach osobowych, pociągach * Ocenia prawidłowo zachowania dorosłych uczestników ruchu drogowego |
IV. Udzielanie pierwszej pomocy
Standardy edukacyjne |
Obserwowane efekty |
* Informowanie dorosłych o zaistniałych urazach |
Uczeń: potrafi zawiadomić osobę dorosłą o urazie, wypadku |
* Poznanie telefonów alarmowych: 997, 998, 999 |
* zna numery alarmowe i wie, w jakich okolicznościach można z nich skorzystać |
* Udzielanie pierwszej pomocy przy zadrapaniach, skaleczeniach, krwawieniach z nosa |
* potrafi odpowiednio zareagować w przypadku zadrapania, skaleczenia, krwawienia z nosa, zna materiały opatrunkowe |
* Zasady zachowania się dziecka będącego świadkiem wypadku drogowego |
* rozumie, że nie może przeszkadzać i utrudniać akcji ratowniczej |
* Przyczyny oparzeń, zatruć |
* wie, jak postępować w przypadku oparzenia, zatrucia |
* Układanie poszkodowanych i ocena funkcji życiowych |
* wie, jak ułożyć poszkodowanego na miejscu zdarzenia * potrafi dokonać pomiaru tętna |
V. Przygotowanie do zdobycia karty rowerowej
Standardy edukacyjne |
Obserwowane efekty |
* Rower jako ekologiczny środek transportu i rekreacji (zalety i wady roweru) |
Uczeń: * zna wady i zalety roweru, obowiązkowe wyposażenie, sposoby konserwacji |
* Bezpieczne ruszanie i zatrzymywanie się na rowerze |
* ma opanowaną technikę ruszania i zatrzymywania się na drodze |
* Zasady kierowania rowerem |
*zna zasady kierowania rowerem, umie wybierać bezpieczne miejsce do nauki jazdy |
* Technika jazdy rowerem |
* potrafi jeździć rowerem na wprost, slalomem i po łuku |
* Bezpieczne wykonywanie manewrów |
* potrafi skręcać w lewo, w prawo i zawracać (ćwiczenia plenerowe) |
* Wybrane znaki drogowe dotyczące rowerzystów |
* rozpoznaje i prawidłowo interpretuje wybrane znaki drogowe |
* Zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się rowerzysty |
* zna skutki niewłaściwego zachowania się na drodze |
* Sprawdzenie umiejętności i techniki jazdy rowerem |
* posiada umiejętności umożliwiające poruszanie się rowerem po drogach publicznych |
* Uwrażliwienie ucznia na społeczne aspekty ruchu drogowego |
* świadomie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer oraz rowerzysta * zna zasady udzielania pierwszej pomocy, potrafi wezwać pomoc |
A. Procedury osiągania celów.
zajęcia będą realizowane jeden raz w miesiącu w ramach godzin nauczania
zintegrowanego - Edukacja Komunikacyjna dla klas I-III
zajęcia edukacyjne w klasach IV-VI realizowane będą w ramach
przedmiotu: technika, wychowanie fizyczne
zastosowanie metod aktywizujących: zajęcia w plenerze, na boisku
szkolnym, wycieczki piesze, rowerowe, autokarowe
przekazywanie poszczególnych treści będzie rozumiane przez środowisko
szkolne, pozaszkolne, lokalne
B. Warunki organizacyjne.
Optymalnej realizacji celów sprzyjają:
• zespoły uczniowskie 20 - osobowe
• zajęcia plenerowe - na boisku szkolnym
• wychowawca realizujący nauczanie zintegrowane w klasach I-III,
nauczyciel techniki, wychowania fizycznego
• zastosowanie boiska szkolnego do nauki jazdy na rowerze
• pomoce naukowe, którymi dysponuje szkoła (plansze, kasety, znaki
drogowe)
• współpraca z rodzicami
• zatrudnienie strażnika szkolnego
C. Opis metod nauczania.
• metody poszukujące i praktyczne
• wycieczki piesze, zajęcia praktyczne, wycieczki rowerowe (klasy IV-VI)
• biwaki, wycieczki autokarowe
• udział w programach ogólnopolskich (np. „Odblaskowe pierwszaki")
• spotkanie z policjantem, pielęgniarką
• udział w alarmie przeciwpożarowym
• udział w konkursach dotyczących bezpieczeństwa uczniów (plastyczny,
BRD)
• inscenizacje (np. „Wypadek w klasie")
D. Propozycje metod kontrolowania i oceniania uczniów.
Kontrola pracy ucznia rozumiana jest jako zbieranie informacji o dziecku; ocenianie powinno być przeprowadzone w ten sposób, aby umożliwiło śledzenie zmian zachodzących w poziomie uczniowskich umiejętności i wiadomości oraz postawach.
Metody i narzędzia diagnozy:
• obserwacje
. • opracowanie ankiety
• pogadanki diagnozujące poziom umiejętności i wiadomości ucznia
• analiza prac uczniów
• obserwacje zachowania się uczniów w środowisku
Formy sprawdzania umiejętności i wiadomości: wystawy prac plastycznych, wypowiedzi uczniów, konkursy.
I
E. Ewaluacja programu
Ewaluacji podlegać będzie:
• praktyczność i użyteczność - czy wyposaża ucznia w wiadomości i
umiejętności, które można stosować w życiu
• strategia - czy stosowane metody są skuteczne
Narzędzia zbierania informacji:
• anonimowe ankiety
• formy graficzne
• zadania kierowane do uczniów, wymagające praktycznych umiejętności
• obserwacje
Wyniki będą analizowane, a następnie wykorzystywane do wprowadzania zmian w programie.
A. Procedury osiągania celów.
zajęcia będą realizowane jeden raz w miesiącu w ramach godzin nauczania
zintegrowanego - Edukacja Komunikacyjna dla klas I-III
zajęcia edukacyjne w klasach IV-VI realizowane będą w ramach
przedmiotu: technika, wychowanie fizyczne
zastosowanie metod aktywizujących: zajęcia w plenerze, na boisku
szkolnym, wycieczki piesze, rowerowe, autokarowe
przekazywanie poszczególnych treści będzie rozumiane przez środowisko
szkolne, pozaszkolne, lokalne
B. Warunki organizacyjne.
Optymalnej realizacji celów sprzyjają:
• zespoły uczniowskie 20 - osobowe
• zajęcia plenerowe - na boisku szkolnym
• wychowawca realizujący nauczanie zintegrowane w klasach I-III,
nauczyciel techniki, wychowania fizycznego
• zastosowanie boiska szkolnego do nauki jazdy na rowerze
• pomoce naukowe, którymi dysponuje szkoła (plansze, kasety, znaki
drogowe)
• współpraca z rodzicami
• zatrudnienie strażnika szkolnego
C. Opis metod nauczania.
• metody poszukujące i praktyczne
• wycieczki piesze, zajęcia praktyczne, wycieczki rowerowe (klasy IV-VI)
• biwaki, wycieczki autokarowe
• udział w programach ogólnopolskich (np. „Odblaskowe pierwszaki")
• spotkanie z policjantem, pielęgniarką
• udział w alarmie przeciwpożarowym
• udział w konkursach dotyczących bezpieczeństwa uczniów (plastyczny,
BRD)
• inscenizacje (np. „Wypadek w klasie")
D. Propozycje metod kontrolowania i oceniania uczniów.
Kontrola pracy ucznia rozumiana jest jako zbieranie informacji o dziecku; ocenianie powinno być przeprowadzone w ten sposób, aby umożliwiło śledzenie zmian zachodzących w poziomie uczniowskich umiejętności i wiadomości oraz
postawach.
Metody i narzędzia diagnozy:
• obserwacje
• opracowanie ankiety
• pogadanki diagnozujące poziom umiejętności i wiadomości ucznia
• analiza prac uczniów
• obserwacje zachowania się uczniów w środowisku
Formy sprawdzania umiejętności i wiadomości: wystawy prac plastycznych, wypowiedzi uczniów, konkursy, organizowanie zajęć plenerowych,
przygotowywanie inscenizacji tematycznych, scenek dramowych, redagowanie gazetek, turnieje itp.
E. Ewaluacja programu
Ewaluacji podlegać będzie:
• praktyczność i użyteczność - czy wyposaża ucznia w wiadomości i
umiejętności, które można stosować w życiu
• strategia - czy stosowane metody są skuteczne
Narzędzia zbierania informacji:
• anonimowe ankiety
• formy graficzne
• zadania kierowane do uczniów, wymagające praktycznych umiejętności
• obserwacje
Wyniki będą analizowane, a następnie wykorzystywane do wprowadzania zmian w programie.